step_ıstanbul_banner.jpg

Ellsworth Kelly | Anthology, Son ve İlk... | Yazan Öznur Gorissen




 

Vefatının birinci yıldönümünde, Amerikalı ünlü sanatçı Ellsworth Kelly'nin hazırlıkları devam ederken hayata veda ettiği "Anthology" adlı retrospektif sergisinden bahsedeceğim. Bu sergi sanatçının hazırlıklarına bizzat katıldığı son sergi olduğu gibi ölümünden sonraki ilk retrospektif sergisi olma özelliğini de taşıyor. Ölümünün ardından (27 Aralık 2015) Ellsworth Kelly Studio in Spencertown ( USA) ve serginin yer alacağı Hollanda'daki Museum Voorlinden’in konuk küratörü Rudi Fuchs bu önemli serginin hazırlıklarını büyük bir titizlikle tamamladılar. Ortaya 80 eserden oluşan görkemli bir Ellsworth Kelly sergisi çıktı.
 





Amerika'nın en ünlü soyut ressamı, minimalizm deyince ilk akla gelen ismi Ellsworth Kelly'nin bu kapsamlı sergisi, büyük ve alışılmadık formattaki, keskin hatlı ve berrak renkli çalışmalarıyla özellikle minimalist sanat sevenler için
gerçek bir şov niteliğinde.









 

Ellsworth Kelly eserlerinin çekirdeğini, biçimdeki basitlik oluşturuyor... Ama bu "kafa karıştırıcı bir basitlik..." Kelly'nin anıtsal, büyük boyutlu rengarenk yüzeyleri, özellikle de tek renkli çalışmaları, aslında ilk bakışta göründüğü kadar soyut ve "unpersonal" değil. Her biri doğadan, özellikle bitki dünyasından ve günlük yaşamdan aldığı ilhamla yapılmış çalışmalar. Eserleri günlük organik formlar ile dolu. Çizgilerindeki ince bir eğrilikte bir yaprak ya da bir insan bedeni kavisini keşfederek eseri daha farklı bir derinlikte incelemek gerçekten çok keyifli.
 
 




Sanatçının en iyi eserlerinde genellikle eserin isminden başka bir şey görmeyiz. Mesela "White Form Over Black " isimli eserinde gerçekten de çalışma siyaha boyanmış bir kanvasın üstüne yerleştirilmiş farklı formdaki beyaz bir kanvastan ibarettir. Yine en ünlü eserlerinden "Blue Curve" de buna çok iyi bir örnek olarak gösterilebilir. Sanatçı, "benim eserlerimin içeriği biçimdir" demiştir. Net, keskin hatlı soyut şekillerin, şaşırtıcı basitlikte ve aynı zamanda zarif bir saflık içinde oluşu bende her zaman hayranlık uyandırmıştır.





Ellsworth Kelly'nin hayatından şu anekdotu da burada paylaşmak istiyorum. Sanat hayatının başlangıcında, Kelly birbirine tutturduğu renkli yamaları evinin dış cephesine asarak görenlerin tepkisini ölçmek istemiş. En çok hoşuna gidense ufak bir çocuğun söyledikleri olmuş. Çocuk sadece çalışmadaki renkleri basitçe arka arkaya sıralamış. Bu Ellsworth Kelly'nin şüphelerini doğrulayan şey olmuş. "Sanat çok basit olabilir. Renk ve biçim yeterlidir!"











Ellsworth Kelly, Amerika'da Minimalizm akımının öncülerinden olduğu gibi, sanatın merkezi New York'a kaymadan evvel Paris'te Avrupalı sanatçılardan feyz alan son Amerikalı büyük sanatçı olması açısından da önemlidir. Pablo Picasso ve Henri Matisse'e olan hayranlığı bilinir.





Museum Voorlinden müzesindeki bu kapsamlı sergi Kelly'nin 1979'dan bu yana Hollanda'daki ilk solo sergisi. Müzenin sahibi sanat koleksiyoneri Joop van Caldenborg tam bir Ellsworth Kelly hayranı ve müzesindeki ilk geçici serginin Ellsworth Kelly sergisi olmasını çok istemiş ve hayalini gerçekleştirmiş! Koleksiyonerliğe başladığı yıllarda ilk satın aldığı eserlerden biri olan Blue Ripe (1959) sergilenen eserler arasında. Sanatçının 2015 yılında hayata veda etmeden evvel yaptığı son çalışma da bu sergide görülebilir.





Ellsworth Kelly sergisi Amsterdam'a 42km mesafedeki Museum Voorlinden'de 9 Ocak 2017'ye kadar devam edecek. Yılbaşı tatil döneminde Amsterdam'ı seçenler, yolu bir şekilde Hollanda'ya düşenler bu fırsatı değerlendirmeli, bu sergiyi gezmeli. Dünyanın içinde bulunduğu kasvetli havadan bir süreliğine sıyrılıp renklerin güzelliğini kutlayın!






Ellsworth Kelly sergisi "Anthology" bir önceki yazımda anlattığım bu özel ve güzel müzede sanatseverlere unutulmaz anlar vaadediyor.





Yazı ve fotoğraflar: Öznur Gorisen

Yazarın diğer yazıları için tıklayınız