fc65e6ef-3639-4cc5-a744-3d40f1cd8923.jpg

Batılı'nın Fırçasından Ege'nin Bu Yakası

15 B izlenme  
6.01.2021

Oryantalistler İzmir’de

İZMİR’DE Arkas Sanat Merkezi’nde 16 Nisan 2012’de önemli bir sergi açıldı: “Batılının Fırçasından Ege’nin Bu Yakası”. İzmir’deki bu sergiyi, haziran ayının sonuna kadar görebilirsiniz.

Sergideki birçok tablo il kez İzmir’de sergileniyor.
Lucien Arkas ve Erol Makzume’nin koleksiyonundaki tablolardan oluşan sergi, Oryantalistlerin sadece İstanbul çalışmalarını içermiyor. Ovide Curtovch’in Bahribaba’dan İzmir Körfezi ile Anonim, Ege Sahilinde Kalıntılar’a da dikkatinizi çekerim.

Önsöz’de Arkas serginin özelliğine değiniyor:

“Batı’ya açtığımız pencereyi takiben bu defa resim dili ve görsel gücü bizim topraklarımızda hayat bulan bir projeyi hayata geçirmeye karar verdik. Bu konudaki en yetkin isimlerden biri olan değerli dostum Erol Makzume ile bir araya gelip projemizi geliştirmek ve zenginleştirmek bana mutluluk verdi.
Batı’ya Batılının hayatına, sanata bakışına duyduğumuz hayranlık kadar Batılının da Doğu’yu yorumlaması, buradaki hayata karşı duyduğu tarifsiz merak ve bu duyguların ekseninde hayata geçirilmiş yüzü aşkın eser üç ay süre ile bizleri bambaşka bir yolculuğa çıkaracak. Çok değerli koleksiyonların katılımıyla bir araya getirdiğimiz eserleri ziyaretçilerin beğenisine sunarken, yine en büyük gayemiz sanatsal alanda üstlendiğimiz bu sorumluluğu layıkıyla yerine getirmektir.”
Oryantalizm, çok konuşulan çok tartışılan bir anlayış. Batı’nın Doğu’ya bakışını simgeliyor. Yabancının bizi görüp değerlendirdiği bir anlayış. İnsanın bir yabancı tarafından değerlendirilmesi, resme getirilmesi, gerçekten kendimizi tanımada da zengin bir malzeme sunuyor.
    
EROL MAKZUME, Düşsel Doğu’dan Gerçekçi Doğu’ya yazısında Avusturyalı sanat eleştirmeni Martina Haja’nın görüşünü alıntılamış:/_np/1244/16581244.jpg
“Oryantalist konulu tablolar, düşlerde yaratılan hayali Doğu ile ussal gerçekçilik arasında saat rakkası gibi gidip geliyorlar; salınım noktasında duranlar ise oryantalist eserleri çekici kılmakla kalmıyor, aynı zamanda da bir tartışma alanı yaratıyorlardı.”
Sergide öne çıkan deniz ressamlarını şöyle sıralayabiliriz:

Auguste Etienne François Mayer, Daniel Hermann Anton Melbye, Louis-Amable Crapelet, Michael Zeno Diemer ve Frederick R. Fitzgerald.

Oryantalist sanatçıların bir bölümü İstanbul’da uzun süre yaşamışlardır. Bu ressamlar hakkında bilgiyi katalogdan öğrenebilirsiniz. Sergi İzmir’de açıldığına göre, Ege’yi Resmeden Sanatçılar bölümünden öğrendiğime göre, İstanbul’dan sonra oryantalist sanatçıların en çok ilgi gösterdiği yer İzmir. Katalogda Ömer Faruk Şerifoğlu’nun Türkiye’de Resim Sanatı ve Oryantalist Ressamların Rolü yazısı da sizi, sergi konusunda daha geniş açıdan bilgilendirecektir.
Yazının ardından, okuduğunuzda belki de şimdiye kadar neden bunu bilmiyoruz diyeceğiniz bir liste geliyor: 19. Yüzyılda Efes Bölgesinde Çalışan Sanatçılar.
Katalogun son yazısı, Erol Makzume’nin Ege Sevdalısı: Alexandre Gabriel Decamps (1803-1860) yazısı da hayli ilginizi çekecek, kuşatıcı bir yazı. Resimler içinde ilgi çekici birini belirteyim: Zonaro’nun Bayram resminde kendisinin de bulunması.
    
YABANCI sanatçıların, saraydan bayram yerine kadar bizi resmettiği çalışmalarını mutlaka görün.

Devamı

Seçtiklerimiz