f7c849f2-0101-48db-a188-b74f67246675.jpg

Müze Evliyagil, Ankara’nın İlk ve Tek Çağdaş Sanat Müzesi | Yazan Pelin Okvuran

Pelin Okvuran

6 yıl önce





Ankara Ankara seni görmek ister her bahtı kara… Yine bir başkent yazısından hepinize merhaba! Bir süre döviz dalgalanmalarından dolayı yurtdışına gitmeyi planlamıyorum, o nedenle izninizle, en sevdiğim şehir olan Ankara’yı ve içinde barındırdığı müthiş müzeleri tanıtacağım =)



Yüksel Arslan, Şizofrenler

Ankara’nın ilk ve tek çağdaş sanat koleksiyonuna sahip olan Müze Evliyagil de bu güzel müzelerden biri. İşadamı Sarp Evliyagil’in yıllardır biriktirdiği modern ve çağdaş sanat işlerinin sergilendiği müze, Ankara’da ‘merkezden uzak bir merkez’ olarak nitelendirilmiş bir alanda yer almakta.



Fırat Engin, Money Art Art Money



Bedri Rahmi Eyüboğlu, İsimsiz

Sarp Evliyagil, genç yaşına rağmen büyük bir sanat koleksiyonuna sahip bir entelektüel. 30’lu yaşlarının başında yoğun olarak eser toplamaya başlamış. Aralarında Feyhaman Duran, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Avni Arbaş, Burhan Doğançay, Adnan Çoker, Gülsün Karamustafa, Komet, Seçkin Pirim, Bedri Baykam, Nejad Devrim, Mübin Orhon, Erol Akyavaş, Yüksel Arslan gibi Türk sanatının öncü sanatçılarının eserlerinden oluşan bir seçkisi var. Müze, 8.10.2016 tarihinden itibaren ‘Anakara’ isimli bir sergisiyle ziyaretçileriyle buluşmakta ve bu sergide, ülkemiz modern ve çağdaş sanatı açısından oldukça değerli olan
75 sanatçının 82 eserini izleyebilmekteyiz.




Bedri Baykam



Anakara sergisi

‘Anakara sergisi, Sarp Evliyagil Koleksiyonu’nda yer alan sanat eserleri içinden seçtiklerimizi üç bölümde derler. Müze mekânının üç farklı katına yerleştirilmiş olan bu üç bölüm, sanatçıların doğum tarihlerini temel alır. Amacımız, Türkiye’de sanatın farklı kuşaklarına, bu kuşaklar içindeki düşünce ve dil birliklerine ya da hiçbir kata, kuşağa, bölüme ait olmayan kendi başınalıklara, bağımsız ifadelere, özgün dillere dikkat çekmektir. Sergide her kuşağa, sanatçılarla aşağı yukarı aynı zamanı paylaşmış üç yazarın metinlerinden kısa alıntılar eşlik etmektedir. Bu edebiyat metinlerinin Ankara üzerine kaleme alınmış olmaları rastlantısal değildir. Anakara, yalnızca kuşakların değil, akımların ve alanların sınırları üzerine düşünmek için de bir davettir. Sergi, sanat ile politika, boya ile çamur, romantizm ile sürrealizm arasında, bizim altını çizdiğimiz ya da es geçtiğimiz ortaklıkları ve farklıları fark etmek için yer açmak niyetindedir. Ayaklarımızı bu kara parçasına basarak, gözlerimizi ufka dikmek için bir vesile; yeni kıtalar keşfetmek üzere denizlere açılmış bir koleksiyonerin macerasına izleyicilerin de eşlik etmesi için bir çağrıdır. Anakara bir ilk sergidir; belki de zamanla sarsılacak, depremlerle çatlayacak, pek çok adaya bölünecek ya da başka kara parçalarıyla birleşecektir. ’
(Deniz Artun, Anakara Sergi Küratörü)




Erdal Duman



Ercan Akın

Bir röportajında okuduğum bilgiye göre Evliyagil; çocukluğunda biriktirdiği oyuncakları camekânlar içinde saklayıp sergilermiş. Koleksiyonerliğe ise, 21 yaşında kendi kazancıyla satın aldığı ilk tablo ile adım atmış. Yine aynı röporajda, Ankara’nın en değerli galerilerinden olan Galeri Nev’in onun eser toplayıcılığındaki rotasını değiştirdiğini belirtmiş. Daha sonra da Ali Artun ve Deniz Artun’la uzun yıllar işbirliği halinde çalışmış.



Mehtap Baydu, Cumhuriyet Kadınları Dizisi



Asya Tok, Giyotin

Sarp Evliyagil’in bir müze kurma fikri; koleksiyonundaki eserleri depoda muhafaza etmek yerine, bir müzede gün yüzüne çıkarıp, sanat alımlayıcılarıyla paylaşma arzusuyla uyanmış ve 2008 yılında sanat piyasasından isimlerle gerçekleştirdiği bir akşam yemeğinde ‘acaba olabilir mi’ diyerek şekillenmiş.



Ümmühan Yörük, Köpekler



Müze sorumlusu ve fotoğraf sanatçısı Can Akgümüş

Evliyagil’in ‘Beyaz küp’ olarak nitelendirdiği müze binasının 2015 yılında tamamlanmasıyla Ankara ilk defa bir çağdaş sanat müzesine ev sahipliği yapmaya başladı. Şehrin birazcık dışında, keşmekeşten uzak, sakin bir bölgeye konuşlanmış müzeye gittiğinizde, sizi müze sorumlusu ve aynı zamanda fotoğraf sanatçısı Can Akgümüş sıcak bir şekilde karşılıyor, sergiyi gezdikten sonra kahve eşliğinde Can Bey’den sergi hakkında bilgi alabilirsiniz.



Bedri Baykam, This Has Been Done Before - Seyhun Topuz, Kırmızı Kare


Müze Evliyagil, insanlık için büyük fakat Sarp Evliyagil’in tanımıyla ‘küçük’ bir girişimmiş. Onun, bu girişimden beklentisi ise; sanatsever bireylere ve kurumlara örnek olmak ve onları cesaretlendirmekmiş. Bu fikir gerçekten bitmek bilmeyen bu karanlık günlere umut olacak nitelikte. Genç bir müzeci ve sanatsever olarak umutsuzluğa kapılmadan, ülkenin sanatsal ve kültürel gelişimine katkı sağlamaktan vazgeçmemeyi diliyor, böyle girişimlerin özellikle git gide yozlaşan Ankara için çok değerli olduğunu düşünüyorum.



Necla Rüzgar, Sol Yarımküre



Selim Cebeci, Parkta

Sanatın kalbinin İstanbul’da atması yadsınamaz bir gerçekken, bu girişimin biraz riskli olmasını umursamadan sorumluluk aldığından dolayı bile Sarp Evliyagil’i ve ekibini tüm Ankaralılar ve Ankara’yı bırakıp gitmeyen sanatseverler adına kutlamak istiyorum. Alkışlar Sarp Bey’e...





Yazı: Pelin Okvuran



En Çok Okunanlar